“Akika” çocuk doğduğu zaman özellikle 7 günlük olduğunda ana rahmindeki saçları kesilir ve bu saçların ağırlığınca imkan nispetinde altın veya gümüş sadaka olarak verilir. “Nesika” buna verilen isimdir ve yine bu çocuk için eğer erkek çocuğu ise 2, kız çocuğu ise 1, kurban kesilir. Kendisi, ailesi, eş dost hep beraber yenir. Bütün bu işlemler müstehabtır. Hanefi mezhebinde sünnet dahi değildir. Diğer üç mezhebe göre sünnet ama hanefi mezhebine göre müstehabtır. Akika kurbanının zamanı da doğan çocuk buluğ çağına gelinceye kadar olan zaman zarfıdır. En evlası, en güzeli 7 günlük iken kesilendir. Buraya kadar da bunu yapma imkanları vardır.
Erkek çocuğu için 2, kız çocuğu için 1 bu müstehabtır, imkanla alakalıdır. İmkanı yoksa erkek çocuğu için de 1 kesebilir hatta hiç kesmeyebilir. Neticede bu müstehabtır. Kesmiş olduğu kurban adak kurbanı değilse (daha önceden işte çocuğum olursa kurban kesmeyi nezrettim) şeklinde bir adaması söz konusu değilse bu akika nafile bir kurban statüsünde olacağı için kendisi de, ailesi de yiyebilir çocuğuna da yedirebilir hatta maddi imkanı olan zekat almaya elverişli olmayan kişiler de bu kurbandan yiyebilir.
Burada bazı tefeüller “kurbanın kemikleri kırılmaz çocuk sağlıklı olsun” diye ki Ömer Nasuh Efendi bunu ilm-i halinde naklediyor. “Kemikleri özellikle kırılır ki çocuğun kibri kırılsın” diye de düşünülebilir. Bu tamamıyla niyetle alakalıdır buna göre hareket edilir ama dediğimiz gibi Hanefi mezhebinde akika meselesi sünnet dahi değil müstehap olan bir eylemdir. İmkanı olan yapar imkanı olmayan yapmaz. Yapmamasından dolayı da bir eziklik duyma konumunda olmamalıdır.
Çocukken yapmadım ama şu anda çocuğum işte 7-8 yaşında yapabilir miyim noktasında ise bulüğ çağına kadar yapılabilir, bu kurban kesilebilir ve kestiği kurbandan hep beraber ailecek yemelerinde hiçbir mahzur yoktur.
Buradaki kurban, Kurban Bayramı’nda kurban olmaya elverişli olmalıdır. Sadece et için kesilen bir hayvan (oğlak, keçi yavrusu veya koyun yavrusu) yiyelim şeklinde değerlendirmeyelim. Eğer bu kurban olmaya elverişli değilse böyle bir hayvanı akika olarak kesmesi mümkün değil, keserse de et için kesmiş olur ama akika müstehabını yerine getirmiş olmaz.