Haram Olan Şeye Mübah Demek İnsanı Kafir Yapar mı?
Bir hüküm vardır, bir de o hükmü gerektiren delil vardır. Delilin konumuna göre hükümde de farklılıklar oluşabilir. Delil kuvvetliyse verilecek olan hüküm kuvvetli, delil zayıfsa verilecek hüküm de şüphesiz zayıf olacaktır. Fıkıhta delil için iki konum vardır.
1-) Delilin vürudu (geldiği nokta)
2-) Delilin o hükme delaleti.
Bu iki noktada katiyet söz konusu ise ifade edeceği hüküm müspet (yapılmasına taalluk ediyorsa farz, yapılmamasına taalluk ediyorsa haram) olacaktır. Şüphesiz inkarı da küfrü gerektirecektir.
Vürud (geldiği nokta) ve delalette katiyet değil de zanniyat varsa onun ifade edeceği hüküm eğer emir ise farz olmaz. Farz-ı ictihadi’dir. Keza eğer menfi (yapılmaması) durumu varsa burada jaram ifade kullanılsa da ictihadi bir haramdır. Tahrimen mekruhtur. Bunu birbirinden ayırmamız gerekir.