HaramNamaz

Üstümüzde Balık Kanı Varken Namaz Kılmak Caiz midir?

Hanefi kaynaklarından olan “el-Mavsıli-Muhtar” ve “el-ihtiyar” isimli eserlerde balık kanının necaseti – hafife olduğunu ifade etmiştir. Necaset ikiye ayrılıyor.
1-) Galiza (ağır) olan necaset
2-) Hafife (hafif) olan necaset.
Galiza olan necasette af daha az iken hafife olan necasette af miktarı biraz daha fazladır. “El-Mavsıli-İhtiyar” isimli eserde ise balık kanının “Necaset-i Hafife” olduğunu buna göre bir uzvun veya temas etmiş olduğu elbisenin dörtte birinden az ise zarar vermeyeceği ama dörtte birinden fazla olması durumunda namaza engel olacağını ifade edilmiş ve yıkanılmasının gerekliliği vurgulanmıştır.

Hanefi mezhebinin temel kaynakları Kitabü’l-Asl ve yine Camiu’s Sağir’e baktığımız zaman orada balık meselesi İmam Muhammed’e sual edildiğinde temiz olduğundan bahsetmiş, namaza mani olmayacağını ifade etmiştir. Hatta İbnü Nüceym Haşiyesinde bu konuyu ele alır. İmam-ı Muhammed Rahimehullah’ın bu noktada büyük veya küçük balık şeklinde bir ayrıma gitmemesinden dolayı bunların kanın necis olmadığı Hanefi mezhebinde tercih edilen görüş olduğunu ifade etmiştir.

Merhum İbni Nüceym bu görüşü teyit etme sadedinde “balığın kanı bildiğimiz anlamda gerçek bir kan değildir” Hukuken necis kabul ettiğimiz kan konumunda olmadığı ifade edilir. Sadece bu tahlil ile yola çıkmak belki doğru olmayabilir ancak mezhep imamlarımızdan özellikle İmam-ı Muhammed Rahimehullah bu konuda genel bir naklin bulunması ve mezhepte de tercih edilen görüşün temiz olduğuna hüküm verilmesidir. Neticede tartışmalı bir konudur.

Sahih olan görüşe göre “temizdir” görüşü ağır bassa da ihtiyat sadedinde kaçınılmasını tavsiye ederiz. Balıkçılıkla meşgul olan kardeşlerimize tavsiyemiz üzerlerine kan vesair sirayet etmemesi için bir önlük kullanmalarıdır. Namazlarını ise normal temiz elbiseleriyle kılarlar. Buna rağmen eğer vücutlarına veya elbiselerine temas edecek olsa da Hanefi mezhebinde sahih kabul edilen görüşe göre bir zararı yoktur. “İster çok, ister az olsun, ister büyük, ister küçük balık olsun, her halükarda bunun kanının kişiyi pisletecek ve namaza mani olacak şeklinde değerlendirilmeyeceği esas kabul edilmiştir” deriz.

Fetva Sahibi: Fatih Kalender

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu