Namazda Bir Sureyi veya Ayeti Birden Fazla Okumak Caiz Mi?
Hanefi mezhebine göre farz ve vacip namazlarda yapılan eylemin mekruh olması veya sehvi gerektirmesi ile nafile namazlar arasında fark bulunmaktadır. Nafile namazlar Bu yönüyle Allah Teala’nın farz kılmasıyla farz olmadığından dolayı nafile namazlarda bir genişlik bir esneklik karşımıza çıkmaktadır.
Bundan dolayı farz namazlarda sehvi gerektiren veya farz namazlarda mekruh olan eylemler Nafile namazlarda mekruh olmadığı karşımıza çıkmaktadır. Hanefi mezhebinde temel kural budur. Bir kişi farz namazda bir ayeti veya bir sureyi baştan sona tekrar edecek olur ise herhangi bir mazeret herhangi bir gerekçe var ise bunda da kerahat yoktur.
Yani kişi ayeti okudu ama ayeti yanlış okuduğunu zannetti, onun için tekrar etti veya ayetin çoğunluğunu okudu karıştırmamak için baştan aldı. Yani böyle bir mazeretten dolayı ayeti kerimeyi tekrar okumuş ise Farz namazda da herhangi bir kerahat olmaz. Ancak şayet bu yönüyle bir mazeret ile değil de farklı gerekçelerden ötürü mesela; “kıraati daha güzel yapayım” gibi yada “cemaati duygulandırayım” diye namaz içerisinde sebepsiz yere mazeretsiz okumuş olduğu ve bitirmiş olduğu ayeti kerimeyi tutar da tekrar okuyacak olur ise farz namazlarda mazeret olmadığından dolayı mekruh olmuş olur.
Nafile namazlarda genişlik ve esneklik üzerine hüküm bina edildiğinden dolayı aynı durum Nafile namazlarda olacak olur ise Yani bir surenin veya bir ayeti kerimenin tekrar edilmesi durumunda herhangi bir kerahat olmayacaktır. Çünkü dediğimiz gibi Nafile namazlarda bir genişlik bir esneklik bulunmaktadır.