“At ve Eşek Eti” Yemek Caiz Olur mu, Eşek Sütü İçmek Caiz midir?
İslam fıkhında süt ete tabidir, bir hayvanın eti temiz ve yenilebiliyorsa sütü de temiz ve içilebilirdir. Şayet o hayvanın eti temiz değilse, yenilmiyorsa sütü de içilmez ve temiz değildir. İrtibat tamamıyla ete verilecek hüküm neyse süte verilecek hüküm de odur. Normalde insan eti necis değildir ama haramdır, yenilemez dolayısıyla bir insanın başka bir insanın sütünden istifade etmesi caiz değildir ama çocuk hakkında belli bir yaşa kadar (iki veya iki buçuk) müsaade edilmemiştir. Bu yaştan sonra emzirilmesi durumunda çocuk mükellef olmadığı için vebal emziren kişiye aittir.
Burada hüküm etine endekslidir. Eşek eti helal olmadığından dolayı onun sütü de helal olmayacaktır. Hastalığın bertaraf edilmesi vs. bir takım şeylere şifa verdiği biliniyorsa (tıbbi alanda kullanılıyorsa) o zaman burada hanefi mezhebindeki genel bir kural olan “eğer başka bir alternatifi yok ise ve o hastalığa fayda verileceği de tecrübe ile biliniyorsa” o zaman durum farklı olabilir. Ama bu mücerret (keyfi) bir helallik şeklinde değil o hastaya münhasır olarak verilmiş bir hükümdür. At sütü de bu bağlamda at etiyle alakalandırılmıştır, at etinin yenilmesinin caiz olup olmaması müctehid imamlar katında tartışmalı bir konudur. Bu tartışmanında arka planında necis olduğundan dolayı değil de keremine binaendir. At savaş aletidir, hürmet edilmesi gereken bir canlıdır bu sebeple yenilmesi mekruhtur veya değildir tarzında yöresel farklılıklar vardır. Bu konuda en fazla yenilmez diyenler de mekruh olduğunu söylemişlerdir, yoksa kat’i bir haram söz konusu değildir.