İnterneti Komşularla Paylaşmak Caiz midir?
Meselenin fıkhi boyutuna bakacak olursak öncelikle bu sistem fıkıhta bir nevi icare (kiralama) bahsine girer. Sizden kiralanmış olunan yeri bir başkasına kiraya verme hususunda fetva verilse bile ödenmesi gereken bedel ile karşı taraftan alınan bedel aynı para cinsindense hanefi mezhebine göre fazla olması caiz olmaz. Ancak hanefi mezhebine göre dekorasyon yapılsa, alet edavat koyulsa kiraya vermek olabilir. Veyahut 10 liraya kiralayıp farklı bir para birimiyle kiraya verilmesi de olabilir.
Mal sahibinin onayı olmadan o malı bir başkasına kullandırma yetkisi kitaplarmız da iki başlık altında incelenir; “İstimal edenin (kullanıcının) farklı olmasıyla farklılık oluşabilen mallar ve kullanıcının farklı olmasıyla farklılık arz eder. İstimal edenin değişmesiyle değişkenlik olan mallara bunu misal verebiliriz. Bu tür mallarda mal sahibinin onayı olmadan bir başkasına kullandırmaya kişinin hakkı olmaz. Kullanıcısının değişmesiyle değişkenlik arz etmeyen mallarda daire ve otel odalarını misal verebiliriz ki mutat (alışılan) bir şekilde (harici bir zarar vermeden) mal sahibinin onayı olmasa da kiracı onu bir başkasına verebilir.
Kişiden kişiye kullanılacak şeyin mahiyetinde (iç yüzünde) bir değişkenlilik söz konusu değildir. Bu açıdan bakıldığında olanak sağlayan mal sahibinin izni olmasa dahi hatta iznine muhtaç olmadan kiralayan kimse kendisi kullanabildiği gibi bir başkasına da kullandırmasına fıkhen izin verilir. Bir başkası ise kiralayan kişinin izni olmadan kullanmaya kalkarsa bu caiz olmaz. Çünkü o kişiye zarardır amma velakin onun bilgisiyle bunu yaparsa fıkhen herhangi bir sıkıntı olmayacaktır.