Genel
Ticârette yüzde yüz kâr câiz midir?
Farklı kaynaklarda farklı oranlar verilmiştir. Merhum Ömer Nasuhi Bilmen Hocaefendi’nin Hukuk-i İslamiyye eserinde mallara göre belli bir tedvin (düzenleme) yapılmıştır. Meccelle-i Ahkam-ı Adliye’ye baktığımız zaman orada da farklı oranlar verilmiştir. Ancak meseleyi tahkik ettiğimiz zaman bunun örfi olduğu görülüyor.
Zamana, mekana ve o malın arz talebine göre değişkenlik arz etmektedir. O yüzden böyle bir sınırlandırma bir tahsis olarak yok tamamıyla örf ve adete göre “bir maldaki arz (üretim) karşılıyorsa ona göre malın fiyatı yükselir, aşağı düşebilir. kâr oranı artar , eksilir. Örf ne ise o örfe göre hareket edilecektir. Yeter ki karaborsacılık , istismar ve fırsatçılık yapılmasın. Ahlaki çerçevede olduktan sonra bir sıkıntı yoktur.