Yediğinizden Yedirin Giydiğinizden Giydirin Emri Farziyet İfade Eder Mi?
İslam kaynaklarına bakıldığında gerek ayet-i kerimlerde gerekse hadis-i şeriflerde işçiye takdir edilecek ücretle alakalı net bir ifade yoktur. İşçinin alacağı ücret kazandıracağı katma değere göre değişiklik gösterir ancak İslam, işçiye verilecek ücret konusunda belli bir kriter koymuştur. Tartının adil yapılması, ücretlerde noksanlığa gidilmemesi, işçiye ücretini alın teri kurumadan ödenip hakkına girilmemesi gibi. Hukuksal olarak icare (kiralama) akitleri işveren ile işçi arasındaki anlaşmaya bağlıdır. Yapılacak iş ve alınacak ücret belliyse (ma’kudun aleyh) yapılan icare akdi sahih olur.
İşveren ile işçi arasında yapılan muameleye yalan beyan karışırsa, bir günah söz konusu olur. Ancak yüzeysel olarak bakıldığında akde konu olan rakam esas alınır. Akit esnasında verilecek ücret belirlenmediyse, yapılacak olan işin piyasa değeri hesaplanır ve işçi onu almaya hak kazanır. Buna fıkıh dilinde ecr-i misil denir. Bu gibi hadis-i şeriflerde vurgulanmak istenen asıl konu ise, işçinin beden veya zihin gücünde bir şekilde istifade ediliyor ve işverene maddi olarak dönüş gerçekleşiyor. Bu durumda çalışan kişi geçimini bu işten karşılaşıyorsa geçimini orta halli ve ölçülü şekilde temin edecek ve hayatını kolaylaştıracak şekilde bir ücretin belirlenmesi gerekir.