HaramKur'an

Abdestsiz, Cep telefonundan Kur’ân Açıp Okuduğumuzda Câiz Olur mu?

Her şeyden önce bu yeni bir meseledir. Mushaf yani Kur’an-ı Kerim’i okumak abdest olmasa da caizdir ancak abdestsiz mushafa tutmak caiz değildir. Keza Kur’an-ı Kerim ayeti yazılmış olan bir levhayı abdestsiz bir şekilde o ayet-i kerimenin üzerinde tutmak caiz değildir. Dijital ortamda yazılı olan Kur’an ayetleri veya mushafın tamamı (cep telefonu, tablet veya bilgisayar gibi) şeylerde çıkan ekrana dokunmak caiz olur mu olmaz mı noktasında mushafın veya herhangi bir Kur’an ayetinin yazılmasında nakış esnasından bahsediliyor. Bir nakış varsa o nakış üzerinde tutulmayacağı söylenir.

Dijital ortamdaki yazım bir nakış mı yoksa aks mı noktasında görüş ayrılığı vardır. Bir grup bu bir nakış değil demekte diğer bir grup ise nakış dediğimiz olay için bu her dönemde farklı olabilir demektedir. Bir nakış olarak levhaya yazıldığını düşünecek olursan Kur’an ayeti varsa tutmak yine caiz olmayacak deniliyor. İkinci grup bu görüşü savunmaktadır. Her iki grup şunda ittifak halindedir ki eğer kapalıysa (ekranda hiçbir şey yoksa) hafızasında mushafın olması ona mushaf hükmü vermez. Gerçekte o bir mushaf değil orada bir nakış yoktur. Sadece belli kodlamalardan ibarettir. O kodların aksetmesindeki zuhuru farklı olacaktır. Dolayısıyla kapalıyken ekranda hiçbir şey yokken hafızasında varken tutmanın caiz olacağı noktasında muhasır alimlerin hemen hemen ittifakı vardır.

Açıkken tutma meselesine gelince ve bu noktada iki anlayış vardır İhtilafı olması hasebiyle ihtiyaç sadedinde dokunurken illaki abdesti olmaya gayret edilmelidir. Hürmet edemeyeceğimiz alet edavat ile girilmemesi gereken yerlere girebiliriz. Bu yüzden değer vermemiz gereken hürmet göstermemiz gereken şeylerin bu gibi alet ve edavatlara yüklenmemesi tavsiyedir, tabi “haramdır,, caiz değildir” demiyoruz.  Ama en azından hürmet gösterme ve Müslümanın duyarlılığını ortaya koyma adına yapılmaması daha iyidir. İhtiyatla hareket ederek abdestsiz bir şekilde Kur’an uygulaması açıkken tutmamaya gayret etmemiz gerekecektir ki Rabbim bu noktada cümlemize gayretler nasip eylesin. Hakikati anlamayı cümlemize nasip eylesin.

Fetva Sahibi: Fatih Kalender

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu