Şafii mezhebine göre vitr namazı sünnet hanefi mezhebine göreyse vacib bir namazdır. Hanefi mezhebine göre “kavi (kuvvetli) olanı zayıf olan üzerine bina etmek caiz değildir” kaidesi vardır. Bundan dolayı imamın namazı cemaatin namazıyla ya aynı olmalı ya da daha kavi olmalıdır. Şafii mezhebine göreyse imam da cemaat de her biri Fatiha-i Şerife’yi okuduğundan dolayı ittihad şartı yoktur yani aynı namaz olması bile şart değildir. Hatta Şafii mezhebinde bir adam nafile namaz kılarken diğeri farzla niyetle onun arkasında iktida edebilir. Velev ki farklı bir namazı kılmış olsa bile cemaat yapabilir. Hanefi mezhebine göreyse ya aynı namaz olmalı veya imamın namazı cemaatin namazından daha kavi olmalıdır. Şafii mezhebine göre vitr namazı 2 şekilde kılınabilir. Kişi 2 rekat kılıp selam verir ardından tek rekat daha kılarak 3’e tamamlar veya tek selamla 3 rekatlık vitr kılar. Birinci şekliyle kılınır ise hanefi mezhebine göre tek rekatlık bir namaz olamayacağı için bu iktida mümkün değildir ama ikinci şekilde tek selamla 3 rekat vitr kılmaları mümkündür.
İmam Merginani’nin “et tecnis” eserinde keza İbn-i Abidin Rahimetullah Haşiyesinde bu konuya yer veriyor. Netice olarak bunun caiz olmasıyla birlikte gerekçesini de şu şekilde beyan ediyorlar. Hanefi mezhebine göre vitr namazı vacib olmakla birlikte sadece hanefilere vacib değildir, Müslümanlara vacibtir. Dolayısıyla iktida eden kimsenin kendi itikadına göre imam olan kimse de vacib olan namazı kılıyordur. Şafii mezhebine mensub bir kimse “vitr şafiilere sünnettir demiyor, bütün Müslümanlara sünnettir” diyor. Dolayısıyla bir farklılık söz konusu değildir. İmam olan kardeşlerimiz farklı mezheblere mensub olan cemaati varsa bu noktada titiz davranmalıdır, abdestini diğer mezheplere barındıracak şekilde almalıdır. “İmamın abdesti bozuldu mu, bozulmadı mı” diye bir araştırmaya girme zorunluluğumuz yoktur.