Galiza ve hafifa olmak üzere iki türlü kerahat vaktinden bahsedilir. Galiza (ağır) kerahat gerek nafile gerekse farz içerisinde hiçbir namazın kılınamayacağı, kılınmasının mekruh olacağı bir vakittir. Hafifa kerahette ise bu vakitlerde nafile namaz kılınmaz ama farz bir namaz veya kaza namazı kılınabilir. Galiza olanlar üç vakittir ki; birincisi güneşin doğuşuyla işrak vakti girinceye kadar olan zaman diliminde farz, vacib, nafile hiçbir namaz kılınmaz. Bir de güneşin batmasına yakın olan nokta, akşam namazına takribi olarak yarım saat kalan bir vakittir ki bu zaman zarfında farz, vacib, nafile hiçbir namaz kılınmaz. Sadece kişi vaktin ikindisini kılmamışsa mekruh olmakla beraber o vakitte kılabilir hatta kılmakla mükelleftir. O zamana kadar tehir ettiği için günahkardır. Bunun haricinde ne nafile ne de kaza namazı kılabilir. Bu üç vaktin haricindeki kerahat vakitlerinde ise kişinin farz ve kaza namazları kılmasında bir mahsur lazım gelmez sadece nafile kılınmasına izin verilmemiştir.
Sabah namazının vakti girdiğinde güneş doğana kadar geçen vakitte kişinin sabah namazının sünnetinden başka nafile namaz kılmaya yetkisi yoktur. Ancak kaza namazları kılabilir bu süre boyunca nafile namaz da kılamaz. Kişi teheccüd zannıyla gece kalksa iki rekat teheccüd namazı kılsa sonra baksa ki imsak kesmiş o kıldığı namaz sabah namazının sünneti yerine kaim olur mu, olmaz mı noktasında İbni Nüceym, el-Eşhab ve n-Nezair’de “vakit artık sabah namazının vakti olduğu için o namaz sabahın sünneti olarak değerlendirilir” ifadesine yer vermiştir. Kitaplarımıza baktığımız zaman açık ve net bir şekilde ifade edilmektedir ki ikindi namazından sonraki kerahat vakitle değil namazla alakalıdır. Namazı kıldığı andan itibaren o kişşi için nafilelerle taaluk eden kerahat başlamıştır. İkindi vakti girdikten sonra ikindinin farzını kılan bir kişi nafile namaz kılamaz ama ikindi namazının farzını kılmayan bir kişi nafile namaz kılabilir. Farz kılındığı andan itibaren artık o kişi açısından da kerahat vakti girdi kabul edilir. “İkindi kerahti” vakte endeksli değil namaza endekslidir. O yüzden ikindi namazının tehir edilmesindeki müstehaplık burdan kaynaklanmıştır.